Sprzęgła DSG

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – Szacunkowe koszty wymiany sprzęgła DSG

 

Koszt wymiany podwójnego sprzęgła jest zdecydowanie wyższy niż wymiana tradycyjnego sprzęgła. Wynika to z wielu czynników, ale do najważniejszych należy zaliczyć fakt, że do wymiany takiego sprzęgła wymagane są drogie narzędzia specjalistyczne, sama wymiana jest bardziej czasochłonna i wymaga doświadczenia, oraz dużo większej wiedzy i adaptacji nowego sprzęgła przy pomocy sprzętu diagnostycznego.

 

Ceny samego sprzęgła wahają się od 1200,00 zł do 4000,00 lub nawet 5000,00 zł. Do wielu bardziej popularnych modeli dostępne są części zamienne pochodzące z sieci poza ASO, które są zdecydowanie bardziej przystępne cenowo, niemniej jednak często do samochodów Ford czy Renault zestawy są dostępne tylko poprzez sieć dealerską.

 

Wymiana samego sprzęgła do zazwyczaj wydatek pomiędzy 1000,00,  a 1500,00 zł. W zależności od serwisu oraz marki i modelu samochodu. Ogólnie można przyjąć, że demontaż i ponowny montaż skrzyni biegów to wydatek rzędu 500-800,00 zł. W przypadku samochodów wyposażonych w napęd na cztery koła proces wyjścia skrzyni biegów jest bardziej czasochłonny, co wiąże się z większym rachunkiem.

Cena wymiany sprzęgła DSG zazwyczaj waha się koło 500-700,00 zł, jest to zależne od marki i modelu samochodu, jak również od modelu samego sprzęgła.

 

Bardzo często przy wymianie sprzęgła konieczna jest wymiana koła zamachowego, które zazwyczaj wytrzymuje mniejsze przebiegi niż samo sprzęgło. Trzeba wiedzieć, że nawet nieduże luzy na kole zamachowym mogą powodować niewłaściwą pracę czujników i wpływać na zaburzenia pracy samego sprzęgła. Cena koła zamachowego również jest bardzo zróżnicowana w zależności od marki i modelu auta, ale zazwyczaj mieści się z przedziale od 1200,00 do 3000,00 zł.

 

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

W ostatnich latach coraz bardziej popularne stają się tzw. dwusprzęgłowe skrzynie biegów, które szturmem zdobywają rynek m.in. dzięki szybkości działania i komfortowi jazdy samochodem wyposażonym w taką przekładnię. Konstrukcja przekładni dwusprzęgłowej w pewnym sensie jest hybrydą mająca na celu połączenie najważniejszych zalet klasycznych skrzyń automatycznych z manualnymi. Skrzynie dwusprzęgłowe posiadają dwa sprzęgła cierne. Każde ze sprzęgieł odpowiada za swoją grupę biegów: jedno za biegi nieparzyste (1,3,5,7 oraz bieg wsteczny) drugie za parzyste (2,4,6). Taka konstrukcja umożliwia pracę skrzyni z dwoma biegami włączonymi jednocześnie. Przeniesienie napędu jest wykonywane przez jedno ze sprzęgieł, a w tym samym czasie drugi bieg jest zapięty, ale wysprzęglony przez drugie sprzęgło i czeka w gotowości. Przykładowo, jedziemy na trzecim biegu, ale czwarty bieg jest również włączony, ale drugie sprzęgło odpowiadające za biegi parzyste jest wyłączone. W momencie zmiany biegu przez komputer lub manualnie przez kierowcę, sprzęgło odpowiadające za bieg czwarty włącza się, a w tym samym czasie sprzęgło odpowiadające za bieg trzeci wyłącza się i natychmiast następuje włączenie biegu piątego, który „oczekuje” na dalsze decyzje elektroniki lub kierowcy. Przełączanie sprzęgieł, a tym samym biegów jest tak zsynchronizowane, że zmiana biegu nie tylko jest szybka, ale przerwanie przekazywania napędu jest tak krótkie, że w zasadzie nieodczuwalne.

 

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – zestaw zamienny

 

          Na rynku dostępne są wysokiej jakości sprzęgła do skrzyń dwusprzęgłowych DSG oraz innych modeli pojazdów takich jak. Ford, Renault, Hyundai itp. Jak już wspominaliśmy przy wymianie sprzęgła w dwusprzęgłowej skrzyni biegów należy właściwie dobrać zestaw sprzęgła, ponieważ sprzęgła pierwsze i drugiej generacji różnią się od siebie. Firma LuK produkuje i sprzedaje kompletne zestawy sprzęgieł, które zwierają wszystkie niezbędne do wymiany elementy. Serwis Daytona Motors stosuje tylko części wysokiej jakości zgodne z zaleceniami producentów oraz posiadające stosowne atesty.

 

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – zestaw narzędzi

Wymiana podwójnego sprzęgła w skrzyni DSG nie jest zadaniem łatwym i wymaga wiedzy, doświadczenia, precyzji oraz specjalistycznego sprzętu. Na zdjęciu obok można zobaczyć przykładowe narzędzia specjalnie opracowane i wyprodukowane przez firmę LuK, które znajdują się na wyposażeniu firmy Daytona Motors z Milanówka. Kompleksowa obsługa i wymiana podwójnych sprzęgieł wymaga zakupu co najmniej kilku zestawów takich narzędzi, które składają się z zestawu podstawowego oraz zestawów specjalnych dedykowanych do danych grup pojazdów np. grupy Volkswagena, Renault, Ford.

 

 

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – technologia wymiany i regulacji sprzęgła podwójnego

Zgodnie z zaleceniami producenta sprzęgieł podwójnych Luk RepSet 2CT firmy Shaeffler, wymiana sprzęgła powinna być wykonywana wyłącznie przez przeszkolonych mechaników oraz z zastosowaniem odpowiednich narzędzi zaprojektowanych do wymiany takiego sprzęgła. Daytona Motors posiada kompletny zestaw profesjonalnych narzędzi zaprojektowanych i wyprodukowanych przez producenta podwójnych sprzęgieł firmę LuK. Nasz serwis dysponuje wykwalifikowanym personelem, który nie tylko posiada wieloletnie doświadczenie, ale również został odpowiednio przeszkolony do wymiany sprzęgieł podwójnych bezpośrednio przez producenta takich sprzęgieł.

 

Każdorazowo przy wymianie sprzęgła zaleca się weryfikację:

  • Koła zamachowego i w przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia, wymianę koła
  • Łożyska pilotującego i w razie potrzeby jego wymianę
  • Wałków sprzęgłowych oraz ich czyszczenie i smarowanie odpowiednim smarem
  • Skrzyni biegów pod kątem wycieków oleju
  • Mechatroniki skrzyni biegów pod kątem wycieków oleju

 

Uproszczona technologia wymiany i regulacji podwójnego sprzęgła 2CT

  • Wymontować skrzynię biegów
  • Zdemontować sprzęgło z wałka sprzęgłowego
  • Zdemontować wszystkie części układu włączającego
  • Zamontować nowe części układu włączającego
  • Przy pomocy podkładek regulacyjnych wyregulować pozycje łożysk oporowych
  • Zamontować nowe sprzęgło na wałek biegów parzystych
  • Sprawdzić poprawność skoku tarcz sprzęgła
  • Zamontować skrzynię biegów
  • Wykonać podstawowe ustawienia układu przy pomocy komputera diagnostycznego

 

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – gdzie są montowane skrzynie dwusprzęgłowe

 

          Oczywiście najbardziej popularnymi samochodami wyposażonymi w skrzynie dwusprzęgłowe są samochody tzw. Grupy VAG, czyli Volkswagen, Audi, Skoda i Seat. Chyba najbardziej popularnym modelem skrzyni dwusprzęgłowej jest DQ200, która od 2008 roku jest montowana w samochodach Volkswagena pod nazwą 0AM lub VW DSG.

 

Ford w swojej gamie pojazdów oferuje inny model suchej dwusprzęgłowej skrzyni biegów produkowanej przez firmę Getrag o oznaczeniu 6DCT250, której nazwa komercyjna to PowerShift.

 

Renault oferuje bliźniacze do Forda skrzynie dwusprzęgłowe o oznaczenia 6DCT250 w modelach takich jak: Megane, Laguna, Scenic, Captuj, Kadjar, oraz Clio IV, z silnikami 1.5dCi.

 

Fiat w swoich modelach: Alfa Romeo MiTo, Gulietta, 4C, Fiat 500L, 500X, Jeep Renegade oraz Suzuki SX4 I Vitara montuje skrzynie dwusprzęgłowe oznaczone kodem C635, produkowane przez Fiat Powertrain Technologies pod nazwą TCT.

 

Ponadto, rozwiązania skrzyń dwusprzęgłowych stosują tacy producenci samochodów jak: Hyundai, Kia oraz Honda