Wszystkie nowoczesne silniki diesla są wyposażone w świece żarowe, których głównym zadaniem jest nagrzanie komory spalania w silniku przed uruchomieniem zimnego silnika. Świece żarowe to swego rodzaju małe grzałki, które są wkręcone w głowicę silnika, a ich końcówka grzewcza znajduje się w komorze spalania w każdym z cylindrów. Jedną z głównych różnic między silnikami benzynowymi, a silnikami diesla jest sposób zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. W przypadku samochodów benzynowych zapłon następuje w wyniku iskry wytworzonej przez świecę zapłonową, natomiast w silniku diesla zapłon następuje samoczynnie w wyniku szybkiego sprężenia powietrza oraz rozpylenia dawki paliwa. Szybkie sprężenie powietrza do ciśnienia 30-50 barów powoduje jego nagrzanie do temperatury przekraczającej 700°C. W normalnych warunkach to wystarcza, żeby w komorze spalania doszło do zapłonu mieszanki.
W przypadkach, gdy temperatura zewnętrza jest niska albo obroty silnika przy rozruchu są zbyt niskie, żeby gwałtownie sprężyć powietrze, to wytworzona energia jest zbyt mała, żeby doszło do wybuchu mieszanki. Tutaj pomagają świece żarowe, która nagrzewają wnętrze komory spalania, aby ułatwić wybuch mieszanki. Nowoczesne silniki diesla z bezpośrednim wtryskiem, zazwyczaj dają się uruchamiać bez podgrzewania nawet przy lekkich przymrozkach. To powoduje, że usterki świec żarowych w takich autach zazwyczaj są zauważane, gdy temperatury spadają poniżej zera.
Wymiana świec żarowych – jak rozpoznać uszkodzenie świec żarowych?
Jednym z podstawowych objawów uszkodzenia świec żarowych jest utrudnione uruchamianie pojazdu podczas niskich temperatur. Teoretycznie każda usterka systemu podgrzewania wstępnego powinna być wychwycona przez system komputerowy i zasygnalizowana kierowcy na desce rozdzielczej. Niestety w praktyce system ostrzegawczy nie zawsze działa. Uszkodzeniu może ulec sterownik świec żarowych i/lub jedna lub więcej świec żarowych. Na każdy cylinder przypada jedna grzałka. W przypadku usterki jednej ze świec, często problem będzie mało lub zupełnie niezauważalny bez diagnostyki komputerowej. W takich przypadkach należy zwrócić uwagę na nierówną pracę silnika oraz kopcenie z rury wydechowej po odpaleniu. Jeżeli problem pojawia się głównie przy niższych temperaturach i ustępuje po kilku chwilach, to warto udać się do serwisu celem sprawdzenia świec żarowych. Do najczęstszych powodów uszkodzenia świec żarowych można zaliczyć:
- Niewłaściwa praca sterownika świec żarowych
- Zbyt długa praca po uruchomieniu silnika
- Zastosowanie niewłaściwej świecy do danego silnika
- Niesprawne wtryskiwacze
- Podanie zbyt dużego prądu przy rozruchu
Wymiana świec żarowych – ile to kosztuje?
Często zadawanym pytaniem jest to ile kosztuje wymiana świec żarowych. W praktyce, odpowiedź na takie pytanie zależy od kilku czynników:
- Rodzaju świecy żarowej (zwykła – około 30-50,00 zł szt., świece typu PSG (Pressure Sensor Glow Plug) to wydatek nawet 700-800,00 zł szt.)
- Dostępu do świec żarowych
- Komplikacji związanych z wykręceniem starych świec
W praktyce często zdarza się, że aby móc wykręcić świece żarowe konieczne jest odkręcenie wielu elementów silnika np. kolektora dolotowego czy podszybia. To znacznie podwyższa koszty wymiany ze względu na czas i konieczność wymiany takich elementów jak np. Uszczelki kolektora dolotowego. Chyba jednak największym kosztem jaki może pojawić się przy wymianie świec jest koszt ich demontażu w przypadku komplikacji np. zapieczenia się świecy w gnieździe. Nowoczesne świece żarowe swoim wyglądem przypominają długopis i są stosunkowo delikatnym elementem. Ich normalne warunki pracy są bardzo trudne ze względu na bardzo wysokie ciśnienia i temperatury w komorze spalania. To powoduje, że często świece żarowe zapiekają się w gnieździe lub obklejają się nagarem i przy próbie wykręcenia urywają się. W takim przypadku konieczne jest rozwiercanie świec, rozwiercanie gniazd świec, a w skrajnych przypadkach demontaż głowicy silnika. Tak więc realne koszty wymiany świec żarowych mogą wahać się od 200,00 zł do wielu tysięcy złotych.
Wymiana świec żarowych – czy warto to robić?
Według nas wymiana świec żarowych jest jak najbardziej zalecana jeżeli świece są przepalone. Zalecana jest wymiana wszystkich świec, niemniej jednak często kierowcy w ramach oszczędności zgadzają się tylko na wymianę uszkodzonych świec, a nie całego kompletu. Jest to pozorna oszczędność, ponieważ późniejsze uszkodzenie kolejnych świec jest często mało zauważalne, a może prowadzić do uszkodzenia sterownika świec, co skutkuje dodatkowymi, znacznie wyższymi kosztami. Ponadto, zgodnie z zalecaniami specjalistów od świec żarowych zalecana jest wymiana świec żarowych co 80,000km. Taka higiena silnika nie tylko uchroni nas przed niespodziankami przy rozruchu samochodu zimą, ograniczy nasze koszty związane z uszkodzeniem sterownika silnika, ale również bardzo ograniczy ryzyko komplikacji przy wykręcaniu świec. Im dłużej świece są niewymieniane, tym większe prawdopodobieństwo urwania przy wykręcaniu.
Wymiana świec żarowych czasem wydaje się być łatwym zadaniem, ale nosi ze sobą duże ryzyko komplikacji tak więc zalecane jest zlecenie tej usługi wyspecjalizowanym serwisom, które dysponują odpowiednim sprzętem oraz doświadczonym personelem. Daytona Motors posiada zarówno wieloletnie doświadczenie w doborze i wymianie świec żarowych, ale również współpracuje z firmą Mechaniq, która od wielu lat specjalizuje się w wykręcaniu urwanych świec żarowych. Zlecając naprawę firmie Daytona Motors mają Państwo gwarancję, że usługa zostanie wykonana w sposób profesjonalny, a w wyniku komplikacji z urwanymi świecami serwis zorganizuje dla Państwa usługę rozwiercania świec oraz naprawę gniazd. Dzięki temu oszczędzą Państwo czas, pieniądze i stres związany z przywróceniem samochodu do pełnej sprawności.