O klimatyzacji
W dzisiejszych czasach coraz mniej samochodów nie posiada klimatyzacji, tak więc ten kiedyś luksusowy dodatek jest dzisiaj standardem. Większość kierowców tak bardzo przyzwyczaiła się do używania klimatyzacji w samochodzie, że wręcz nie wyobraża sobie jazdy samochodem w upalny dzień bez tego wygodnego urządzenia. Początki klimatyzacji samochodowej datowane są na lata 30-te XX wieku w USA. Pod koniec lat 60-tych ponad połowa aut w USA była wyposażona w klimatyzację. Zasada działania klimatyzacji jest stosunkowo prosta. Cały układ składa się z szeregu rurek, kompresora, kilku zaworów i wyglądających jak chłodnica cieczy parownika i skraplacza. Cały układ jest podzielony na dwa sektory: niskiego ciśnienia i wysokiego ciśnienia. Układ jest napełniony specjalnym gazem, który przy pomocy kompresora jest sprężany, a następnie przez specjalny zawór rozprężany. Naprzemienna zmiana ciśnienia wywołuje zmiany temperatur. Ciepło jest odprowadzane z układu przez chłodnice klimatyzacji znajdującą się na przedzie pojazdu, a chłód jest odprowadzany przez parownik, który znajduje się w kanale wentylacyjnym pod deską rozdzielczą.
Na czym polega serwis klimatyzacji?
Klimatyzacja samochodowa jest obiegiem zamkniętym, niemniej jednak nie jest systemem bezobsługowym. W systemie poza czynnikiem chłodniczym znajduje się też specjalny olej, którego zadaniem jest smarowanie układu. Serwis klimatyzacji jest w dużej mierze zautomatyzowany i polega na kilku zasadniczych czynnościach:
- sprawdzeniu wizualnym systemu pod kątek uszkodzeń mechanicznych
- podłączeniu specjalistycznej maszyny do serwisu klimatyzacji
- odciągnięciu czynnika chłodniczego i oleju
- wykonanie próżni w układzie celem odciągnięcia zanieczyszczeń, wilgoci oraz sprawdzenia szczelności układu
- ponownym uzupełnieniem układu odpowiednią ilością czynnika chłodniczego oraz środka smarującego
- przetestowaniem układu, sprawdzeniem ciśnienia w układzie, efektywności działania oraz poprawności działania wentylatorów chłodnicy klimatyzacji
Czy warto i jak często wykonywać serwis klimatyzacji?
Serwis klimatyzacji, potocznie nazywany nabijaniem, powinno się wykonywać raz do roku lub ewentualnie raz na dwa lata. Przyjmuje się, że naturalnym ubytkiem czynnika chłodniczego jest jakieś 10-15% jego objętości rocznie. Zbyt niski stan czynnika oraz oleju może szybko doprowadzić do uszkodzenie (np. zatarcia kompresora) elementów układu klimatyzacji. Naprawy klimatyzacji często są bardzo kosztowne, więc w tym przypadku zdecydowanie lepiej zapobiegać niż leczyć. Należy pamiętać, że olej w układzie nie tylko smaruje, ale pomaga też uszczelniać cały układ. Poza kosztami naprawy trzeba zdawać sobie sprawę, że klimatyzacja to nie tylko wygoda, ale również bezpieczeństwo. Badania naukowe jednoznacznie wykazują, że w wysokich temperaturach zmęczenie kierowcy bardzo szybko wzrasta, a jego skupienie i refleks bardzo maleją. Wzrost temperatury w kabinie kierowcy bezpośrednio przekłada się na ilość wypadków. Niektóre badania dowodzą, że wzrost temperatury w kabinie kierowcy powyżej 32°C zwiększa ryzyko wypadku o blisko 25%.
Odgrzybianie klimatyzacji?
Odgrzybianie klimatyzacji w zasadzie jest bardziej odgrzybianiem kanałów wentylacyjnych niż układu klimatyzacji, niemniej jednak zasadnym jest stwierdzenie, że to właśnie wilgoć wytworzona przez parownik najbardziej przyczynia się do stworzenia dogodnych warunków do rozmnażania mikroorganizmów. Zaniedbanie układu wentylacji często doprowadza do znacznego rozmnożenia się mikroorganizmów, które poprzez wloty powietrza dostają się do kabiny i wywołują reakcje alergiczne, katar, kaszel, łzawienie itp. Takie reakcje są nie tylko rozpraszające podczas jazdy, ale mogą prowadzić tez do różnych chorób. Odkażanie układu wentylacji jest szczególnie ważne, jeżeli przewozimy w aucie małe dzieci. Zaniedbany układ wentylacji może doprowadzić do trwałego zabrudzenia parownika, brzydkiego zapachu, którego nie da się pozbyć bez wyjęcia i kompleksowego wyczyszczenia parownika, co jest bardzo kosztowne.
Istnieje wiele metod odgrzybiania klimatyzacji, m.in. granaty z gazem odkażającym, ozonowanie, pianki itp. Kluczem do sukcesu w tej kwestii jest dbanie o to, aby regularnie system był serwisowany i odkażany. Każdorazowo przy odgrzybianiu klimatyzacji należy wymienić filtr kabinowy. Z naszego doświadczenia wynika, że filtry z wkładem węglowym oferują najlepszą wartość w stosunku do ceny zakupu. W Polskim klimacie filtry kabinowe dość szybko się zapychają i warto pamiętać o tym, aby je wymieniać co najmniej raz w roku. Zaniedbanie tej czynności często prowadzi to znacznego ograniczenia działania klimatyzacji oraz ogrzewania, jak również zdarzają się przypadki uszkodzenia dmuchawy.
Profesjonalnie wykonany serwis klimatyzacji i odgrzybianie układu wentylacji wnętrza, przez wyspecjalizowany serwis taki jak Daytona Motors jest podstawą uniknięcia niepotrzebnych awarii oraz zapewnienia nam i naszym najbliższym komfortu podróżowania.