Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG - Wstęp

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG - Wstęp

W poprzednim artykule pisaliśmy już o skrzyniach dwusprzęgłowych i zasadzie ich działania. Dzisiaj chcielibyśmy rozszerzyć trochę tematykę skrzyń dwusprzęgłowych o takie aspekty jak przykładowe marki stosujące takie rozwiązania skrzyń biegów, informacje dotyczące producenta sprzęgieł Luk oraz cos na temat objawów niewłaściwej pracy takiego sprzęgła oraz procesu jego wymiany. Od czasu pierwszych skrzyń DSG, które weszły do produkcji seryjnej w 2003 roku minęło już ponad 18 lat i dzisiaj na rynku jest wiele milionów samochodów z tego typu rozwiązaniem, więc warto pochylić się na chwilę nad tym tematem.

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – gdzie są montowane skrzynie dwusprzęgłowe

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG
Oczywiście najbardziej popularnymi samochodami wyposażonymi w skrzynie dwusprzęgłowe są samochody tzw. Grupy VAG, czyli Volkswagen, Audi, Skoda i Seat. Chyba najbardziej popularnym modelem skrzyni dwusprzęgłowej jest DQ200, która od 2008 roku jest montowana w samochodach Volkswagena pod nazwą 0AM lub VW DSG. Skrzynia taka jest wyposażona w sprzęgło podwójne, którego producentem jest LuK. Na dzień dzisiejszy na rynku dostępne są dwie wersje tej skrzyni, I generacji (do V 2011) oraz II generacji (od VI 2011), a szacunkowa liczba pojazdów wyposażonych w takie rozwiązanie zmiany biegów to już ponad 12 mln pojazdów.

Ford w swojej gamie pojazdów oferuje inny model suchej dwusprzęgłowej skrzyni biegów produkowanej przez firmę Getrag o oznaczeniu 6DCT250, której nazwa komercyjna to PowerShift. Skrzynia ta jest również wyposażona w moduł sprzęgła produkowanego przez firmę LuK i jest stosowana w takich modelach jak Fiesta, Focus i B-Max. Szacuje się, że na rynku jest już ponad 6 mln pojazdów z takim rozwiązaniem.

Renault oferuje bliźniacze do Forda skrzynie dwusprzęgłowe o oznaczenia 6DCT250 w modelach takich jak: Megane, Laguna, Scenic, Captuj, Kadjar, oraz Clio IV, z silnikami 1.5dCi. Dotychczas na rynek trafiło około 0,5 mln pojazdów z tym rozwiązaniem. Skrzynie takie w Renault znane są pod nazwą EDC i podobnie jak w Fordzie i Volkswagenie tutaj producentem sprzęgła jest również firma LuK.

Fiat w swoich modelach: Alfa Romeo MiTo, Gulietta, 4C, Fiat 500L, 500X, Jeep Renegade oraz Suzuki SX4 I Vitara montuje skrzynie dwusprzęgłowe oznaczone kodem C635, produkowane przez Fiat Powertrain Technologies pod nazwą TCT. Są one zdolne to przenoszenia momentu obrotowego o wartościach do 350Nm, więc zdecydowanie większych niż skrzynie DQ200 z grupy VW.

Ponadto, rozwiązania skrzyń dwusprzęgłowych stosują tacy producenci samochodów jak: Hyundai, Kia oraz Honda, ale są to mniej popularne rozwiązania, które również wykorzystują sprzęgła produkowane przez firmę LuK. Dzięki swojej szerokiej współpracy firma LuK jest dzisiaj jednym z wiodących producentów i ekspertów jeżeli chodzi o rozwiązania sprzęgieł dwusprzęgłowych. Poza tym, że produkują sprzęgła do samochodów nowych składanych w fabrykach, to zaopatruję też wiele serwisów na całym świecie nie tylko w sprzęgła jako części zamienne, ale również w bardzo profesjonalne narzędzia do wymiany i regulacji takich sprzęgieł. Ponadto, jako expert w dziedzinie produkcji takich sprzęgieł, prowadzą też bardzo zaawansowane i profesjonalne szkolenia na temat wymiany i regulacji sprzęgieł stosowanych w skrzyni dwusprzęgłowej DSG i innych.

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – jak wyglądają narzędzia do wymiany sprzęgła DSG

narzędzia do wymiany sprzęgła dsg
Zgodnie z zaleceniami producenta sprzęgieł do dwusprzęgłowych skrzyń biegów typu DSG, do wymiany tego typu sprzęgieł konieczne jest wykorzystywanie specjalistycznych narzędzi odpowiadającym normom i standardom producenta. Firma Schaeffler, jako producent sprzęgieł 2CT do wielu modeli samochodów wyposażonych w skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem, oferuje bardzo kompleksowe wsparcie dla serwisów zajmujących się usługą wymianą tego typu sprzęgieł. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć przykładowe narzędzia specjalnie opracowane i wyprodukowane przez firmę LuK. Samo posiadanie specjalistycznych i profesjonalnych narządzi to jednak dopiero początek drogi. Do prawidłowej wymiany takiego sprzęgła potrzebna jest wiedza techniczna, precyzja oraz duże doświadczenie. Zalecane jest aby tego typy naprawy zlecać tylko serwisom, które nie tylko posiadają odpowiedni sprzęt, ale również doświadczenie i odpowiednie szkolenia. Daytona Motors jest jednym z takich serwisów samochodowych, który nie tylko posiada w pełni wyposażone zaplecze techniczne, ale również doświadczenie i mechaników wyszkolonych przez producenta sprzęgieł 2CT firm Schaeffler LuK.

Podwójne sprzęgła w skrzyni DSG – sprzęgła suche i mokre

sprzęgła suche i mokre
Istnieje wiele rodzajów skrzyń dwusprzęgłowych, ale jednym z głównych podziałów jakie można sklasyfikować jest podział na sprzęgła suche i mokre. Od 2008 roku firma LuK weszła na rynek części zamiennych z modułem dwusprzęgłowego sprzęgła suchego, a od 2014 roku na rynku są dostępne również moduły podwójnego sprzęgła mokrego tej samej firmy. Konstrukcja zarówno samego sprzęgła jak i całej skrzyni biegów dość znacząco różni się w przypadku sprzęgieł suchych i mokrych. Jednym z głównych powodów wprowadzenia rozwiązania ze sprzęgłem mokrym była potrzeba zwiększenia wartości momentów obrotowych przenoszonych przez skrzynię biegów i sprzęgło.

Generalnie sprzęgła suche mają możliwość bezpiecznego przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy 250, a 350 Nm. Przenoszenie większych momentów obrotowych i większych mocy wiąże się z wydzielaniem znacznie większych ilości ciepła, a rozwiązania sprzęgieł suchych mają pewne ograniczenia związane z tym, że ciepło jest odprowadzane głównie poprzez odlewy żeliwne. Sprzęgła mokre natomiast mają dużo większe możliwości odprowadzania ciepła poprzez dynamiczny obieg oleju i tarcze cierne. Do minusów rozwiązań mokrych sprzęgieł należą takie charakterystyki jak: zwiększona waga z powodu dużej ilości oleju i systemu hydrauliki, wyższe koszty i komplikacje serwisowe, większe straty mocy związane z napędem dodatkowej pompy oleju. Jednym z dodatkowych plusów są mniejsze gabaryty takiego sprzęgła.